Grenzen stellen in 9 stappen
Opvoeden is grenzen stellen.
Zonder afspraken en regels lukt het niet. Doormiddel van grenzen stellen geven we kinderen houvast en veiligheid. Doordat kinderen zich veilig voelen zullen zij zich verder ontwikkelen.
Hoe maak je regels in 9 stappen?
1. Begin er zo vroeg mogelijk mee
Als je kinderen van jongs af aan went aan grenzen, levert dat later minder strijd op. Kleintjes bieden de minste weerstand. Bovendien leren ze zo al heel jong dat nee nee is. Bij baby's maak je vooral met jezelf afspraken. Vanaf een jaar of 1 kun je het kind erbij betrekken.
2. Voorkom onnodige reglementering
Door vaste routines, een duidelijke dagritme in te voeren en handige situaties te cree?ren, kunnen regels overbodig worden.
3. Maak liever een afspraak dan een regel
Afspraak komt voor de regel. En afspraken maak je samen. Pas als die niet werken, maak je er een regel van. Het verschil is dat overtreding daarvan consequenties heeft. Als het goed is, zijn er meer afspraken dan regels. Sommige voelen niet eens als afspraken, maar zijn inmiddels vanzelfsprekend.
4. Overweeg of de regel echt nodig is
Ga kritisch na of je hier echt een punt van moet maken of dat het iets is wat jij en je team gewoon liever anders had gezien.
5. Doe het samen
Een afspraak of regel werkt het beste als kinderen betrokken zijn bij de invulling. Leg niks op, luister naar ze, weersta de verleiding ze jouw kant op te manipuleren, laat ze keuzes maken. Jij geeft de kaders aan, zij beslissen mee over inhoud, vorm en - bij oudere kinderen – sanctie.
6. Doe wat je zegt
Dit is de hellingproef van de afspraak/regel. Die heeft namelijk geen enkele zin als hij niet consequent wordt nageleefd. Dat betekent dat je goed moet nadenken voordat je je regel formuleert. Kan ik die wel handhaven? Is de sanctie uit te voeren? Een regel maken dat kinderen na schooltijd maar een kwartiertje op de pc mogen terwijl je er niet altijd bij bent om dat te controleren, is vragen om moeilijkheden.
7. Geef het goede voorbeeld
Dus niet schreeuwen dat ze niet mogen schreeuwen, zelf je bord niet leegeten of weglopen van tafel, etc.
8. Zorg voor begrijpelijke regels
Regels moeten aangepast worden aan de leeftijd en de vermogens van het kind. Een
jong kind kan minder aan dan een acht plusser. Het moet ook heel duidelijk en concreet zijn wa?t de afspraak of regel is. Maak ze ook positief. Tenslotte: als je je hele opvang dichttimmert met talloze regels, zal 99 procent daarvan niet nageleefd worden. Kies liever drie belangrijke dan tien willekeurige regels uit.
9. Evalueer en stel zo nodig bij
Regels hebben niet altijd eeuwigheidswaarde. Vanaf een jaar of 10 proberen kinderen de grenzen op te schuiven. Is er veel verzet, luister dan naar de argumenten en pas samen de regel aan.
Hier maak je regels voor
- Taken: vanaf 4 jaar kunnen kinderen vaste taakjes aan - Veiligheid: in het verkeer, op de trap
- Mediagebruik: tv, sociale media
- Gezondheid: zelfverzorging, voeding en snoep
- Omgang met anderen: fatsoens- en omgangsregels
- Huisregels: alles in en rond het huis om de opvang in een groep soepel te laten verlopen
Een regel is goed als hij 6 x ja scoort:
- Is hij nodig?
- Is hij reeëel?
- Is hij duidelijk?
- Is hij na te leven?
- Is hij positief geformuleerd?
- Is hij nog steeds zinvol en nuttig?
Jongere en oudere kinderen
De basisprincipes van regels stellen zijn voor alle leeftijden gelijk. Ook een jong kind betrek je bij het proces, al is de manier waarop anders dan bij een acht plusser. Uiteraard is de invulling van regels en consequenties per leeftijdsgroep anders. En sommige onderwerpen zijn voor kleine kinderen nog niet aan de orde.
bron : >http://www.samengoedvoorlater.nl/case/regels-maken-in-9-stappen/utm_source=Facebook&utm_medium=Sponsored+update&utm_campaign=Regels+maken+in+9+stappen